Toimintaidea

MLL:n Lahden yhdistyksen kierrätysmyymälä Mukava Second Hand Shop avattiin helmikuussa 2020 Lahden keskustaan, Vuorikatu 11:sta.

Mukava Shop tarjoaa kaikille mahdollisuuden hankkia tarvitsemansa lasten vaatteet ja tarvikkeet ekologisesti kestävästi: kierrätettynä, mutta kuitenkin laadukkaana ja hyväkuntoisena.

Lasten vaatteet ja tarvikkeet kerätään lahjoituksina. Mukavassa vaatteet pestään, huolletaan ja silitetään ennen hinnoittelua. Noin 90% lahjoitetuista tuotteista saadaan huollettua myyntikuntoon.

Tavarat olevat huolellisesti läpikäytyjä ja kunnostettuja, mikä helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Myyntihinnat ovat kohtuullisia ja voiton tavoittelun sijaan etusijalla on paikallisten lasten ja perheiden etu.

Myytävät tuotteet ovat selkeästi esillä koottain ja tuoteryhmittäin. Asioiminen on helppoa ja löydät etsimäsi nopeasti. Myymälän tuotteet kiertävät nopeasti ja uusia tuotteita tulee myyntiin päivittäin.

Myyntiin kelpaamattomista tavaroista suurin osa on  vielä käyttökelpoista, mutta ei pinttyneen tahran tai kuluneen printin vuoksi kelpaa myyntiin. Näistäkään suurin osa ei päädy jätteeksi vaan näille tavaroille on löydetty jatkokäyttö Lahden Diakonialaitoksen avustustyön kautta. Tavarat toimitetaan pari kertaa vuodessa Romaniaan kodittomille lapsille lahjoitettavaksi.

MLL:n Lahden yhdistys jakaa kuukausittain sidosryhmiensä kautta lahjakortteja Mukava Shopiin vähävaraisille lapsiperheille. Myös suoria lahjoituksia tehdään akuutin kriisin kokeneille perheille.

Mukava Shop tarjoaa myös yhteisöllisen ja hyvää tekevän työilmapiirin monille vapaaehtoisille, työkokeilijoille, kuntouttavan työtoimintaan osallistuville ja palkkatuetuille.