Palvelutukku Kolmio valitsi avustuskohteeksi paikallisesti toimivan MLL Lahden

Lahtelainen palvelutukku tukee MLL Lahden yhdistystä koordinoimalla myös kumppaneidensa avustuksia ruokalahjoituksiin. ”Jokainen auttaa itselleen luontaisella tavalla” -ajatus konkretisoituu näin suoraan lahtelaisperheiden iloksi.

Palvelutukku Kolmion toimitusjohtaja Ilpo Paasolaiselle on ollut aina selvää, että yritys, jota hän johtaa, tukee yrityksen valitsemaa yleishyödyllistä tahoa. Vaikuttavan yhdistystoiminnan tukeminen on luonteva ja helppo tapa kantaa yhteiskuntavastuuta.

Palvelutukku Kolmion toimitusjohtaja Ilpo Paasolainen. Kuva Inspiroiva Creative Oy

– Vähintäänkin silloin, kun kaikki sujuu taloudellisesti hyvin, tulisi yritysten mielestäni olla mukana tekemässä hyvää jollakin tavalla. Tapa voi toki vaihdella paljonkin. MLL Lahti on siitä mukava paikallinen kumppani, että kaikenlainen tuki ja apu otetaan suurella ilolla vastaan.

Paasolainen korostaa, että yritysmaailmassa positiivisen tuloksen tekeminen on tietysti tärkeää, mutta jatkuvan voittojen maksimoinnin sijaan olisi tervettä viritellä keskustelua kaikesta siitä, mikä elämässä myös on tärkeää. Kuten esimerkiksi lasten ja nuorten hyvinvointi.

– On oltava muitakin arvoja kuin kilpailu ja voittaminen.

Viimeiset seitsemän vuotta Paasolainen on luotsannut täyden palvelun palvelutukkua Lahdessa. Ja juuri tälle yritykselle MLL Lahti on erinomaisesti sopiva kumppani.

Yllätyssoitto joulun alla toiminnanjohtajalle

Palvelutukku Kolmion ja MLL Lahden yhteistyö alkoi reilut viisi vuotta sitten yksittäisestä joulun ajan hyväntekeväisyystempauksesta, mutta nykyisin yhdessä tehdään paljon monenlaista. Juuri sellaisia asioita, joilla on positiivista vaikutusta lahtelaisyhdistyksen arkeen, mutta eivät kuormita liiaksi yritystä.

Kun kumppani on tullut tutuksi, menevät asiat aina sujuvasti eteenpäin, jolloin yhteistyö on erityisen vaikuttavaa.

Idea toteutukseen voi lähteä kummalta puolen pöytää tahansa. Innostava vuoropuhelu ja yhdessä ideointi on ollut molemmille osapuolille mielekästä. Toki yritys voisi auttaa myös nopeasti tapahtuvalla rahalahjoituksella, mutta Paasolainen on halunnut löytää yritykselle toisenlaisen tavan auttaa. Autetaan yhdistystä juuri niissä asioissa, joita joka tapauksessa päivittäin tulee työpöydällä pyöriteltyä.

Lapsiperheiden kohtaamispaikkaverkoston ja Palvelutukku Kolmion yhteistyöllä on jaettu jo yli 400 ruokakassia apua tarvitseville lahtelaisille lapsiperheille.

– Itse otin aikoinani suoraan yhteyttä Marjukkaan, koska MLL Lahden toiminta tuntui arvomaailmaltaan juuri meidän yrityksellemme sopivalta kumppanilta. Siitä sitten lähdettiin yhdessä miettimään meille sopivia tapoja auttaa.

MLL Lahden toiminnanjohtaja Marjukka Salomaa muistelee edelleen yllättäen tullutta yhteydenottoa suurella lämmöllä. Pienillä resursseilla toimivan paikallisyhdistyksen ei ole mitenkään mahdollista kontaktoida säännöllisesti kaikkia alueen yrityksiä, mutta pienestäkin tuesta on valtavasti apua.

Salomaa toivookin, että myös muut yritykset ottaisivat matalalla kynnyksellä yhteyttä esimerkiksi silloin, jos yrityksellä on jäämässä jokin poistoerä lapsiperheille tarpeellista tavaraa käsiin.

– Käyttötarkoitus yleensä aina löydetään ja kertaluontoinen lahjoituskin on meille todella arvokas. Ei siis välttämättä tarvitse sitoutua lahjoittamaan säännöllisesti jotakin ennalta sovittua. Ja sekin on hyödyllinen yhteistyön muoto, että vinkkaa eteenpäin tahoille, joiden palveluista voisi myös olla yhdistykselle hyötyä, Marjukka Salomaa toteaa.
Näin on monet kerrat tapahtunut myös Palvelutukku Kolmion kanssa.tää yritykselle toisenlaisen tavan auttaa. Autetaan yhdistystä juuri niissä asioissa, joita joka tapauksessa päivittäin tulee työpöydällä pyöriteltyä.

Työ lahtelaisperheiden hyväksi sopii yrityksen arvomaailmaan

Laajalti verkostoituneen toimitusjohtajan kautta on saatu lahtelaisperheille paljon enemmänkin ilon aiheita kuin mitä yksi yritys olisi voinut tarjota. Hyvänä esimerkkinä ruokakassit, joihin on moni Paasolaisen yhteistyökumppani teollisuudesta tarjonnut sisältöä Palvelutukku Kolmion koordinoidessa kokonaisuutta.

Vuosien varrella on yhdessä järjestetty myös monenlaisia pieniä tapahtumia, joissa on lapsiperheiden välipaloiksi tarjottu Palvelutukku Kolmion pilkkomia vihanneksia. Paasolainen iloitsee, että näin on saatu myös hieman tapakasvatusta terveellisistä välipaloista jalkautettua lahtelaisperheiden arkeen.

Lapsen oikeuksien päivän tapahtumassa Trion Palvelutorilla oli tarjolla terveellisiä välipaloja.

Ennen yhteydenottoa Paasolainen teki pientä taustatutkimustyötä MLL Lahden paikallisesta vaikuttavuudesta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton pitkä ja vakuuttava historia oli toki myötävaikuttamassa valintaan, mutta erityisen tärkeänä Paasolainen piti paikallisyhdistyksen monipuolista alueellista työtä lasten, nuorten ja perheiden hyväksi.

– Isoissa avustusorganisaatiossa hallinnolliset kulut syövät väistämättä aika ison osuuden avusta. Paikallisyhdistyksen tukeminen suoraan ilman välikäsiä tuntuu erityisen hyvältä juuri siksi, että apu menee nopeasti sitä tarvitseville ihan tähän yrityksen lähelle. Saa omin silmin nähdä kuinka koko avustus menee perille.

Teollisuuden apua eteenpäin kanavoidessaan Paasolainen on huomannut, että osa yrityksestä hieman arastelee lähteä lahjoittajaksi peläten, että avustuspyyntöjä alkaa sen jälkeen sadella valtavasti. Itse hän ei ole kokenut näin. On ihan luonnollista, että yritys valitsee tässäkin asiassa kumppaninsa itse.

Koko maailmaa ei voi yksi yritys pelastaa, mutta jos voi auttaa yhtäkin tahoa konkreettisella tavalla, on se usein myös yrityskulttuuriin myönteisesti vaikuttava asia. Työntekijätkin arvostavat vastuullista työnantajaa.