Ystäväksi Maahanmuuttajaäidille

Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminta tukee maahanmuuttajanaisten kotoutumista ja suomen kielen oppimista. Maahan muuttanut äiti voi saada itselleen MLL:n perehdyttämän vapaaehtoisen ystävän.

Ystävät tutustuvat toisiinsa yhteisen tekemisen kautta ja samalla maahanmuuttajaäiti saa mahdollisuuden puhua suomen kieltä ja tutustua uuteen kotimaahansa.

Miksi ystävätoimintaa tarvitaan?

Kuvittele, että olisit vieraassa maassa ilman kielitaitoa, ystäviä ja tukiverkostoja. Miltä se tuntuisi sinusta? Kokemus on tuttu monelle maahanmuuttajanaiselle. Heikon kielitaidon vuoksi osallistumiskynnys on korkea ja uuden kotimaan mahdollisuudet saattavat jäädä käyttämättä. Maahanmuuttajaäiti jää helposti kotiin lapsia hoitamaan, vaikka kaipaisi elämäänsä muutakin.

Suomenkielinen ystävä ja hänen avullaan kohentunut kielitaito auttavat maahanmuuttajanaista saamaan paremman otteen elämästään ja pääsemään sisään uuteen kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Samalla mahdollisuudet opiskelu- ja työpaikan löytämiseen kasvavat.

Millaista ystävätoiminta on?

Toiminnan lähtökohta on vapaaehtoisen ystävän ja maahanmuuttajanaisen välinen tasavertaisuus. Kyseessä on vastavuoroinen ystävyys, jossa molemmat tutustuvat toistensa tapoihin ja kulttuureihin ja oppivat uutta.

Ystäväparit pyritään muodostamaan siten, että he asuvat lähellä toisiaan ja heillä on samoja kiinnostuksen kohteita tai samankaltainen elämänvaihe. Ystäväparit tekevät keskenään tavallisia ystävien asioita. He voivat esimerkiksi lähteä kävelemään, käydä kahvilassa, viedä lapsia leikkipuistoon tai laittaa ruokaa yhdessä. Silloin tällöin järjestämme kaikille ystäväpareille yhteistä tekemistä, esimerkiksi retkiä.

Lahtelainen ystävä on arjen tuki maahanmuuttajaäidille

Lue lisää Benafasan ja Tiian ystävyydestä.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Hanna ja Seman ystävyys on tuonut molemmille paljon uutta sisältöä elämään.

Vilman ja Kukun tarina.

Miten ystävätoiminta etenee?

Toimintaan pääsee mukaan ilmoittautumalla. Voit ottaa yhteyttä koordinaattoriin tai täyttämällä ilmoittautumislomakkeen.

Vapaaehtoiset ystävät saavat perehdytyksen ennen toiminnan alkua sekä ammatillista ohjausta ja tukea tarpeen mukaan. Toimintaan saa myös jatkokoulutusta.

Ystävyys aloitetaan yhteisellä tapaamisella, jossa ystävykset esittäytyvät ja saavat opastuksen toimintaan. Tämän jälkeen he sopivat keskenään kuinka usein tapaavat ja mitä tekevät yhdessä. Tapaamisiin voi ottaa omat lapset mukaan, mutta äitiys ei ole välttämätön kriteeri osallistumiselle.  Äidit kuitenkin asetetaan jonossa etusijalle. Toivomme, että maahanmuuttajanainen osaisi jo vähän suomea, mikä helpottaa yhteistä keskustelua.

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä, niin kerron sinulle lisää!

Teija Onnila
Koordinaattori