Ruokakassijakelu

Päijät-Hämeessä toimii lapsiperheiden kohtaamispaikkatoimintaa järjestävien tahojen yhteinen verkosto, jonka tavoitteena on auttaa ja tukea lapsiperheitä eri tavoin.

Verkoston ydintiimiin kuuluvat Lahden Ensi- ja turvakoti yhdistys ry, MLL:n Lahden yhdistys ry, Lahden Diakonialaitos, Lahden seurakunta ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen lapsiperhepalvelut.

Toimijat järjestävät perheille maksutonta matalan kynnyksen avointa toimintaa, vertaisryhmätoimintaa, perheiden tapahtumia sekä korona-aikana aloitettu ruokajakelu. Tähän mennessä olemme jakaneet yhteensä 400 ruokakassia.

Ruokakassilahjoitukset voi suorittaa MLL Lahden yhdistyksen keräystilille FI20 4212 0010 2801 27 viestillä ruokakassijakelu. Keräyslupa RA/2020/534, 1.6.2020

Perheiden avun tarve on suuri. Lapsiperheisiin kohdistuvia ruoka-avustuksia ei ole juurikaan saatavilla. Verkosto tekee tiivistä yhteistyötä, seuraa ja arvioi lapsiperheiden tilanteita. Toimijat kohtaavat päivittäin perheitä ja ovat kosketuksissa heihin monin eri tavoin. Lapsiperheköyhyys ja ruoka-avun tarve on noussut kaikille toimijoille selkeästi esille.

Lahjoittamalla autat meitä auttamaan

Verkostolla on kaikki muu valmiina mutta perheille jaettava ruoka puuttuu.  Jo 40 euron lahjoituksella saamme koottua yhdelle perheelle monipuolisen ruokakassin, josta riittää perusruokaa useammaksi päiväksi.

Lahjoitukset menevät lyhentämättömänä suoraan Päijät-Hämeen lapsiperheiden ruoka-apuun (lahjakortit, ruokakassit). Lahjoitusrahoja ei käytetä yhdistysten eikä organisaatioiden kuluihin tai toimintaan. Verkoston ydintiimi osallistuu omalla työllään ja panostuksellaan ruoka-avun organisointiin, jakamiseen ja perheiden kohtaamiseen. Tarvittavat tilat, välineet ja kuljetus järjestyy toimijoiden puolesta.

Palvelutukku Kolmio on huolehtinut ruokakassien keräyksestä ja säilytyksestä.
Ruokakassi on mm. sisältänyt: leipää, kaurahiutaleita, vehnäjauhoja, pastatuotteita, maitoa, rahkaa, kanamunia, hedelmiä, vihanneksia, öljyä, margariinia, mansikkahilloa, jauhelihaa ja broilerinlihaa. Kassit ovat myös sisältäneet raaka-aineisiin liittyvät ruokaohjeet.
Kaikki ruokakassiin käytetetyt tuotteet ovat olleet tuoreita ja kassien sisältö on vaihdellut kausittain.

Viesti: ruokakassijakelu
Keräyslupa