Ruokakassijakelu

Lahdessa toimii lapsiperheiden kohtaamispaikkatoimintaa järjestävien tahojen yhteinen verkosto, jonka tavoitteena on auttaa ja tukea lapsiperheitä monin eri tavoin. Toimijat järjestävät perheille mm. maksutonta matalan kynnyksen avointa toimintaa, vertaisryhmätoimintaa sekä erilaisia tapahtumia.

Verkoston ydintiimiin kuuluvat Lahden Ensi- ja turvakoti yhdistys ry, MLL:n Lahden yhdistys ry ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen lapsiperhepalvelut ovat myös organisoineet kohdennettua ruokakassijakelua apua tarvitseville lapsiperheille yhteistyössä Palvelutukku Kolmion kanssa. Tähän mennessä on jaettu yhteensä 435 ruokakassia.

Verkosto tekee tiivistä yhteistyötä, seuraa ja arvioi lapsiperheiden tilanteita. Toimijat kohtaavat päivittäin perheitä ja ovat kosketuksissa heihin monin eri tavoin. Lapsiperheköyhyys ja ruoka-avun tarve on noussut kaikille toimijoille selkeästi esille. Perheiden avun tarve on kasvussa ja lapsiperheisiin kohdistuvia ruoka-avustuksia ei ole juurikaan saatavilla.

Lahjoittamalla autat meitä auttamaan

Verkostolla on kaikki muu valmiina mutta perheille jaettava ruoka puuttuu.  Jo 40 euron lahjoituksella saamme koottua yhdelle perheelle monipuolisen ruoka-avustuksen, josta riittää perusruokaa useammaksi päiväksi, perheen koosta riippuen.

Lahjoitukset menevät lyhentämättömänä suoraan Päijät-Hämeen lapsiperheiden ruoka-apuun (lahjakortit, ruokakassit). Lahjoitusrahoja ei käytetä yhdistysten eikä organisaatioiden kuluihin tai toimintaan. Verkoston ydintiimi osallistuu omalla työllään ja panostuksellaan ruoka-avun organisointiin, jakamiseen ja perheiden kohtaamiseen. Tarvittavat tilat, välineet ja kuljetus järjestyy toimijoiden puolesta.

Ruokakassilahjoitukset voi suorittaa MLL Lahden yhdistyksen keräystilille FI20 4212 0010 2801 27
Viesti: ruokakassijakelu
Keräyslupa
Rahankeräysluvan saaja: Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys ry
Rahankeräysluvan myöntäjä: Poliisihallitus
Luvan numero ja myöntämisaika: RA/2020/534, 1.6.2020
Keräyksen toimeenpanoalue: Lahti/Päijät-Häme

Palvelutukku Kolmio on huolehtinut ruokakassien sisällöstä, keräyksestä ja säilytyksestä.
Ruokakasseista on riittänyt ruokaa useammaksi päiväksi, perheen koosta riippuen. Kaikki ruokakassiin käytetetyt tuotteet ovat olleet tuoreita ja kassien sisältö on vaihdellut kausittain.

Lisätietoja:

marjukka.salomaa@mll.fi, 050 464 2426 tai sanna.peltonen@letk.fi, 050 558 0794