Haluatko auttaa lapsiperheitä jouluna?

25.11.2022

Lapsiperheköyhyys koskettaa Suomessa 129 000 lasta. Oman alueesi vähävaraisia lapsiperheitä voit auttaa tänä vuonna menella eri tavalla. Pienikin apu on suuri. Seuraavista vaihtoehdoista voit valita itsellesi parhaiten sopivan tavan auttaa.

Joulupuu Lahti tuo joululahjan eriarvoisessa asemassa olevalle lapselle tai nuorelle Lahdessa ja Hollolassa.

Joulupuu Lahti ottaa vastaan lahjakortteja, joilla huoltajat ehtivät vielä ennen joulua hankkia lapsilleen sen oikean toivotun lahjan. Lahjakortin voi hankkia mistä tahansa liikkeestä, mikä myy lapsille ja nuorille sopivia lahjoja. Lahjakortin voi jättää Joulupuu Lahti -logolla merkittyyn keräyspisteeseen. Pääkeräyspisteitä on yhteensä viisi: Lahden matkakeskus, Lahden Kauppahalli, Kauppakeskus Karisma, Kauppakeskus Valo ja K-Supermarket Hollola. Sivukeräyspisteet ovat A-Katsastus/Ajovarma Saksalankadulla, Alkon myymälät Launeella ja Sokoksessa, LähiTapiola Vellamo ja Suomalainen Kirjakauppa Aleksanterinkadulla sekä Vaunupuoti Vuorikadulla. Vielä ehdit lahjoittaa. Keräysaika päättyy 11.12.2022. Joulupuu Lahti -keräyksen toteuttavat Lahden ja Hollolan rotaryklubit.

Avun tarpeessa olevat lapset ja nuoret tavoitetaan sosiaalitoimen, seurakunnan, Lahden Diakonialaitoksen, Lahden ensi- ja turvakodin sekä MLL:n Lahden yhdistyksen kautta.

Auta ruokalahjalla -kampanjan toteuttavat yhdessä Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja K-Supermarketit. Keräyskampanjan tarkoituksena on kerätä vähävaraisille lapsiperheille ruokalahjoja, jotka koostuvat kuiva-aineista, säilykkeistä ja muista pitkään säilyvistä tuotteista. Voit osallistua keräykseen jättämällä ostamasi tuotteet K-supermarketin Auta ruokalahjalla -keräyspisteeseen 11.12.2022 mennessä.

Lahden alueella keräykseen osallistuvat K-supermarketit ovat: K-Supermarket Ahtiala, Alasenkatu 1, K-Supermarket Hyppyri, Vahva-Jussin Lenkki 2, K-Supermarket Okeroinen, Hennalankatu 5 ja K-Supermarket Nastola, Muurarintie 3.

Lahjoitukset toimitetaan K-supermarketeista MLL:n Lahden yhdistykselle, joka jakaa ne apua tarvitseville perheille yhteistyössä Lahden lapsiperheiden kohtaamispaikkaverkoston kanssa.

Joulupuu Lahti keräysaika päättyy 11.12.2022.
Auta ruokalahjalla keräykseen voit osallistua 11.12.2022 asti.
Hyvä joulumieli -keräys päättyy jouluaattona.

Hyvä joulumieli -keräys voi pelastaa vähävaraisen perheen joulun. Joulu tuo moneen vähävaraiseen perheeseen huolia, sillä joulun tunnelmaa tuovien jouluruokien ja lahjojen hankkiminen on monelle vanhemmalle mahdotonta.

Hyvä Joulumieli -keräyksen tavoitteena on kerätä tänä vuonna 1,5 miljoonaa euroa ja ilahduttaa 21 000:ta kotimaan vähävaraista lapsiperhettä 70 euron ruokalahjakortilla. Keräyksen järjestävät Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Punainen Risti yhteistyössä Ylen kanssa. Keräyksen kumppaneina toimivat K-ruokakaupat, Lidl ja S-ryhmän ruokakaupat.

Punainen Risti ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto tekevät apua tarvitsevien perheiden löytämiseksi yhteistyötä paikallisten neuvoloiden, diakoniatyön ja sosiaalitoimen kanssa. Lahjakortti on nimensä mukaisesti lahja, eli sitä ei voi hakea.

Hyvä Joulumieli -kampanja  jatkuu jouluaattoon asti. Keräys järjestetään nyt 26. kerran, ja vuosien varrella vähävaraisille lapsiperheille on jaettu yhteensä 337 500 lahjakorttia.