MKKV ja Lahden yhdistys yhteistyöhön

30.5.2024

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys ry (MLL Lahti) ja Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV ry (MKKV) aloittavat alueellisen yhteistyön
MLL:n Lahden paikallisyhdistys ja valtakunnallinen MKKV ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyön aloittamisesta ensi vuoden alusta. Yhteistyön tarkoituksena on pilotoida Lahden alueella täysin uudenlaista kerho- ja leiritoimintaa.
MLL Lahden yhdistys on ollut lahtelaisten lasten, nuorten ja perheiden asialla jo yli 100 vuotta. Yhdistys on edistänyt hyvinvointia ja yhdenvertaisia mahdollisuuksia muun muassa kaikille avoimien, matalan kynnyksen kohtaamispaikkojen, Perhekahviloiden ylläpidolla, lasten vaatteiden ja tarvikkeiden kierrätysmyymälällä sekä ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnalla. Yhdistys tukee myös eriarvoisessa asemassa olevia lapsiperheitä yhdessä muiden alueen lapsiperhetoimijoiden kanssa. Lahden yhdistys on myös kouluttanut alueen tukioppilaita jo yli 40 vuoden ajan sekä järjestänyt erilaista kerho- ja leiritoimintaa Lahden alueella.

- Lahden yhdistykselle erilaiset yhtistyökumppanit ovat olleet elintärkeitä jo vuosien ajan. Taloudellisesti itsenäisen yhdistyksen toiminta ja siihen rahoituksen saaminen tuottaa jatkuvasti haasteita. Yhteistyökumppaneiden avulla saamme lisäresursseja ja niiden avulla aukeaa myös uusi mahdollisuus käynnistää uusia toimintoja, kertoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Marjukka Salomaa.

- Ajatus yhteistyöstä MKKV:n kanssa tuntui luonnolliselta, sillä molempien arvot kohtaavat täydellisesti. MKKV:n työ koulukiusaamista vastaan on todella tärkeää ja heidän tapansa kohdata lapset ja nuoret on vaikuttavaa erilaisuutensa vuoksi. Vapaaehtoisten motoristien päristäessä näyttävästi paikalle, lapset ja nuoret ovat hyvin valmiita kuuntelemaan myös heidän välittämäänsä tärkeää asiaa. Viesti koulukiusaamisen vastustamisesta menee perille huumorilla ja taikuudella höystettynä. Kohtaaminen on keskiössä myös meidän yhdistyksen toiminnassa, Marjukka Salomaa jatkaa.

Motoristit koulukiusaamista vastaan (MKKV) lähti liikkeelle Tampereella syksyllä 2013 motoristien keskuudessa syntyneestä ajatuksesta kutsua kokoon asiasta kiinnostuneita moottoripyöräilijöitä, jotka ajaisivat ryhmänä kouluihin puhumaan oppilaille kiusaamiseen liittyvistä asioista ja ottamaan siten yhteisönä kantaa koulukiusaamista vastaan.

Yhteistyö julkistettiin Lahden torilla Älä ragee -tapahtuman yhteydessä 29.5. Kuvassa MLL:n Lahden yhdistysksen Kauri Martiskainen, Kalle Palo, Jukka Ruoho ja Markku Koponen sekä MKKV:n Marko Saarinen.

Motoristit koulukiusaamista vastaan kouluvierailuita on nyt tähän mennessä toteutettu menestyksekkäästi jo kymmenillä paikkakunnilla ja noin 350 koululla eri puolilla Suomea ja se on saanut kaikkialla erinomaisen vastaanoton. Olemme tavoittaneet vierailuidemme kautta yli 65000 peruskouluikäistä.

- Koulukiusaaminen ei ole mikään luonnonvoima, jolle ei voi tehdä mitään, vaan koulukiusaamista voidaan vähentää aktiivisella toiminnalla. Juuri tätä vapaaehtoistyötä teemme konkreettisesti kouluikäisten parissa. Kiusaaminen on elämän tuhlaamista! -toteaa MKKV:n tiedottaja Marko Saarinen.