Maahanmuuttajanaisena Suomessa

18.3.2024

Suomeen muuttanut Maryam kertoo kokemuksistaan näin:

”Toisessa maassa asuvien maahanmuuttajien kokemuksista on aina puhuttu. Suomessa asuu maahanmuuttajia eri taustoista eri kulttuureista. Suomessa saattaa olla ulkomaalaisia, jotka ovat muuttaneet Suomeen työn, avioliiton tai koulutuksen takia

Itse olen Afganistanista kotoisin, olen pakkolainen eli en ole turvassa omassa maassa. Olen aina ollut maahanmuuttaja, en ole asunut missään maassa kansalaisena enkä nauttinut kaikista kansalaisoikeuksista.

Olen kokenut rasismia, mutta elämäni hyvät hetket Suomessa olivat paljon enemmän kuin huonoja kokemuksia. Sain ensimmäisen passini Suomessa, minulla oli oikeus mennä yliopistoon ja sain hoitoa kuin Suomen kansalainen ilman syrjintää.

Valitettavasti koin rasismia töissä ja luokkatovereiden keskuudessa, mikä oli minulle käsittämätöntä.  Koska olen aina tullut siihen tulokseen, että yhteiskunnan koulutetun osan pitäisi käyttäytyä parempi , koska he opiskelevat asiaa ja ovat tietoisia sen tärkeydestä.

Mutta joka tapauksessa, kaikki tietävät, että jos jotakuta kohdellaan jonakin päivänä huonosti, kuinka paljon se voi vaikuttaa kielteisesti kyseisen henkilön mielenterveyteen.  Ehkä ihminen itse unohtaa, että hän kohteli vihaisena kaupassa tai kadulla, mutta hän voi jättää itkua ja surua maahanmuuttajalle.

Loppujen lopuksi voin sanoa, että elämä Suomessa on ollut minulle erittäin kaunista, löysin MLL:n kautta parhaan suomalaisen ystävän, jonka kanssa voisin viettää hyviä hetkiä ja matkustaa ja oppia suomalaisesta kulttuurista.”

Maryam

Maahan muuttaneet naiset kaipaavat tukea, juttukaveria ja ystävää. Maryam on saanut ystävän MLL:n Lahden yhdistyksen Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnan kautta.

Tule mukaan, ystäväksi maahanmuuttajaäidille!

Ystäväksi Maahanmuuttajaäidille | Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys ry. (mll.fi)

Tällä viikolla vietetään rasisimin vastaista viikkoa ja 21.3. rasismin vastaista päivää. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL, 2023) tuoreesta MoniSuomi-tutkimuksesta selvisi, että maahan muuttanut väestö voi Suomessa keskimäärin hyvin, mutta yksinäisyys ja syrjintä varjostavat terveyttä ja hyvinvointia. Jokaisella on oikeus olla syrjinnästä vapaa. Sellaista yhteiskuntaa ja maailmaa me haluamme olla mukana rakentamassa.